استریو گرام

استریو گرام

 تصاویر ۳ بعدی یا استریوگرام (3D Stereogram)

 

تصویر سه بعدی یا استریوگرام

راهنمایی : گرامافون

 

 تصاویر ژرف نگار یا استریوگرام

راهنمایی : OLEJ

 

تصاویر استریوگرام / Stereogram

راهنمایی : سه چرخه بچه ها

 

عکس های سه بعدی

راهنمایی : قلب

 

تصاویر ۳ بعدی یا استریوگرام

راهنمایی : آهو

تصاویر جادویی یا خطای دید؟!!


عکسهای جادویی نامیست که بعضی ها با مبالغه ی زیادی به تصاویر 3بعدی یا تصاویر استریو گرام می گویند. اما حالا تصاویر استریو گرام چیست؟3dimage-یک تصویر سه بعدی

استریو گرام از زبان ویکی پدیا:

در زبان فارسی به آن برجسته نما میگویند! و آنرا اینگونه تعریف میکنند: یک برجسته‌نما شامل یک جفت تصویر دوبعدی است که منظره‌ای را از زوایای چشم راست و چشم چپ نشان می‌دهند. تماشای ترکیب چنین دو تصویری در یک استریوسکوپ از آنجا که عمق در قالب تفاوت تصاویر در موقعیت‌های راست و چپ تعریف شده‌است، تجربه‌ای از تماشای تصویری سه‌بعدی به دست خواهد داد.
استریوسکوپ هم دستگاهی است که با گذاشتن آن روی چشم می توان این تصاویر را بدون هیچ دردسری مشاهده نمود.

 

گالری تصاویری س بعدی - 3D Images Gallery

در این مطلب قصد داریم شما را با چند سایت که این نوع تصاویر را منتشر می سازد آشنا سازیم. اگر خیلی عجله دارید و می دانید این تصاویر چیستتند، لینکها در انتهای مطلب قرار دارند. ولی اگر می خواهید با این نوع تصاویر بیشتر آشنا شوید و اطلاعات بیشتری را کسب نمایید، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را حتما بخوانید...

در زمینه این عکسهای سه بعدی و طرز تولید آن علمی وجود دارد به نام استریوگرافی(Sterography)؛ نمی خواهیم حالا خیلی هم این بحث را باز کنیم و این علم را موشکافی کنیم. اما توضیحاتی مرتبط را برایتان به نقل از سایت عکاسی.کام آورده ایم:

 بعضی از افراد قادرند تا با انحراف دید چشمان هر دو تصویر را بر روی هم منتقل کنند که در نتیجه این عمل یک تصویر سه بعدی مجازی از یک استریوگرام در ذهن تشکیل می شود که دارای عمق و بعد می باشد. دیدن تصاویر سه بعدی ( stereoscopاستریوگرافی ) در اصل به وسیله استریواسکوپ و برای همه امکان پذیر است.  استریوسکوپ نام وسیله ای است که با آن می توان تصاویر استریوگرام و یا استریگرافی را به صورت سه بعدی رویت کرد و منظور از سه بعدی همان تصویری است که مغز ما پس از دریافت دو تصویر مکمل از واقعیت، آن را به صورت برجسته و واقعی خلق می کند . تصاویر مکمل همان تصاویری هستند که ما به واسطه هر یک از چشمانمان می گیریم، که از طریق اعصاب بینایی به مغز هدایت می شوند تا ببینیم. حالا برای دیدن سه بعدی عکس های استریو ما به وسایلی مثل استریوسکوپ نیاز داریم ( این تصاویر بدون استریوسکوپ هم قابل مشاهده می باشد که در انتهای مطلب توضیح داده ایم ) و اگر عکس های استریو را به آناگلیف تبدیل کرده باشیم به عینک های آناگلیف نیاز خواهیم داشت. عکس های مبهمی که در مجلات به چاپ می رسید هم به نوعی در دسته بندی استریوگرام ها قرار می گیرد، اما با این اختلاف که آنها به گرافیک گرایش دارند نه به عکاسی.

تصاویر سه بعدی پنهان را نمی توان به صورت عادی مشاهده نمود. یعنی شما اگر یک تصویر سه بعدی را برای بار اول ببینید به احتمال فراوان از خودتان می پرسید که این دیگر چیست و اینکه این تصاویر درهم برهم و این شمایلی که به صورت افقی روی هم افتاده اند چه مفهومی می تواند داشته باشد؟؟! شاید هم سرکاری باشد!! اما اینطور نیست...

چگونه تصاویر استریوگرام(سه بعدی) را ببینیم؟

راه اول

1ـ  بینی خود را کاملاً به تصویر نزدیک کنید و سپس در حالی که به صفحه خیره شده اید به تدریج و آهستگی صورت خود را از تصویر دور کنید. توجه کنید در حال تماشای موضوع باید با تمرکز کامل به صفحه نگریست و هیچ جسم دیگری در حوزه ی دیدتان قرار نگیرد. در این حالت موضوع تصویر را که با نگاه معمول دیده نمیشود، کاملاً و به طور برجسته مشاهده خواهید کرد.

2ـ  اگر به تصویر به صورت معمولی نگاه کنید قادر به دیدن جزییاتی در صفحه میگردید که به صورت افقی تکرار میگردند. حال اگر دو نقطه ی تکرار شده در صفحه را با خیره نمودن چشمها (که در واقع تغییر زاویه ی محور چشم به سمت یکدیگر است)، آن دو نقطه ی مشابه را روی یکدیگر منطبق نمایید، به نحوی که هر دو نقطه را یکجا ببینید، بقیه ی جزییات دیگر صفحه نیز بر یکدیگر منطبق میشوند و در این میان موضوع تصویر مجدداً ظاهر میگردد، منتها با این تفاوت که این بار برخلاف قبل، موضوع به صورت گود و دارای عمق دیده خواهد شد.

روش دوم

یک راه آسان برای دیدن تصاویر استریو گرام هست. اما راز دیدن این تصاویر.تصویر چاپ شده ای از این تصاویر را در دست بگیرین- به بالای کاغذ نگاه کنید.و چشمان خود را به یک شییء با فاصله کمی از کاغذ و پشت آن معطوف کنید.حالا چشمان خود را در همین حالت قفل کنید و نگه دارید... و آرام آرام دوباره به تصویر سه بعدی نگاه کنید یا در همان حال که به پشت کاغذ داشتید نگاه میکردید نیم نگاهی هم به تصویر 3 بعدی داشته باشید اگر منظور من رو درست گرفته باشید ناگهان حس میکنید دیگر حالت تصویر مثل سابق نیست و عمق پیدا کرده است...!!!! اکنون به خودتون یه آفرین بگین... چون از هم اکنون می تونید این تصاویر را ببینید.... راز اصلی دیدن این تصاویر همین است.یعنی همیشه وقتی میخواین این تصاویر مخفی درون این عکسها رو ببینید در واقع باید چشماتون روی تصویری پشت (درون) این عکس متمرکز شده باشد (بشود)...به همین راحتی!


لینک سایتهای پر از تصاویر سه بعدی:

 

http://www.eyetricks.com/3dstereo.htm

http://www.focusillusion.com/YuryGallery/Yury01.php

http://www.amblesideprimary.com/ambleweb/stereograms/index.htm

http://www.ixtlan.ru/images.php

 

http://lookmind.com/illusions.php?cat=11

http://www.parks.lv/home/ojarsk/MEP.htm

دستیابی به منبع عظیمی از تصایر 3 بعدی از طریق جستجوگر گوگل

کسب اطلاعات بیشتر در مورد تصاویر استریوگرام به زبان انگلیسی:

http://en.wikipedia.org/wiki/Stereogram


سایتی جهت ساختن تصاویر استریوگرام به صورت آنلاین:
http://www.easystereogrambuilder.com/3d-stereogram-maker.aspx

 




:: موضوعات مرتبط: دانستنیها , ,
:: برچسب‌ها: استریو گرام , تصویر 3بعدی ,
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
نویسنده : هومن
تاریخ : پنج شنبه 22 تير 1391
مطالب مرتبط با این پست